maandag 25 november 2013

The Self Fulfilling Prophecy: het sinterklaas feest en de mediaheisa

Waar was de tijd dat sinterklaas nog gewoon een 100 jaar oude man was, die overal tegelijk was en samen met knechten en paard van dak tot dak parcourt, zodoende zijn knechten door de schoorsteen konden klimmen met als doel cadeautjes aan kinderen te bezorgen. Dit - op het eerste zicht normale feest - is echter een stuk complexer. Het sinterklaasfeest is namelijk racistisch geladen volgens een handvol mensen en refereert naar slavernij.

De discussie draait zich rond 3 groepen mensen:
1. de verontwaardigde traditionalisten/'racisten': deze mensen zijn verontwaardigt door groep 2.
2. de verontwaardigde 'allochtonen': deze groep mensen is verontwaardigt door het feest. Zij verbinden het feest aan een hoofdstuk van het Europese imperialisme, met name de slavernij.
3. de media: deze groep bestaat voornamelijk uit BN'ers met een tekort aan aandacht, het nieuws met een tekort aan kijkcijfers en praatprogramma's met een tekort aan boeiende thema's.


De eerste groep mensen is duidelijk de grootste. Iedereen dat ik ken is opgegroeid met dit feest en zij koesteren oprechte gevoels tegenover deze traditie.

De tweede groep mensen bestaat voornamelijk - maar niet uitsluitend - uit mensen met een andere etniciteit en veelal uit mensen die sowieso geen affiniteit hebben met het feest.

De derde groep parasieten leeft van actualiteiten die gevoelens losmaken. Zij leven van drama en verontwaardiging. Deze groep probeert de zaak te vergroten, zodoende zij zo veel mogelijk kijkers kan trekken.

Men zou kunnen stellen dat de derde groep bestaansreden is van groep 2, gezien Nederland de mensen uit groep 2 altijd al heeft gehad. Nederland was altijd al een multicultureel land en ik ben daar trots op. Vroeger tijdens pakjesavond, toen ik nog een klein kind was, werd er altijd op de deur geklopt door 'sinterklaas'. Ik heb later pas vernomen dat 'sinterklaas' gewoon de marokkaanse buurman was die op deze wijze participeerde aan dit feest. Of hij zelf met zijn kinderen sinterklaas viert is mij onbekend. Het is ook onbelangrijk. Het gaat erom dat hij het tolereerde en het feest niet met dingen verbond die er niks mee te maken hebben.

Ik behoor tot groep 1, hoewel ik door de praktijken van groep 3 kijk. Heisa en drama maken is het brood van de derde groep en of zij daardoor frictie veroorzaken zal hun een worst wezen.

POWNED, zoals ik van hun had verwacht, springt hier dagelijks op. Het verbaast mij niet. Men kan dergelijke acties van deze boulevardpers verwachten. Echter zijn zij niet de enige die zich tot dit verlagen. NOS, Pauw en Witteman, De wereld draait door, etc. berichten quasi dagelijks rond dit thema.

Ik vergelijk het met een kind dat gelooft dat er monsters in de kast wonen. Des te meer het kind denkt dat ze er zijn, des te sterker worden zijn angsten. Je kunt het eveneens vergelijken met het aandacht geven aan ome Geert. Des te meer hij in de media komt, des te meer stemmen, aandacht en sympathie deze man krijgt.

Het is met andere woorden een 'self fulfilling prophecy'.

Vermits de media - ie. het journaal, de boulevardpers en talkshows - dagelijks/wekelijks berichten over hoe de kerstman obesitas in de hand werkt, dan vraag ik mij af hoe lang het zal duren voordat er een discussie rond het kerstfeest en dikke kinderen komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten